Verneombudets roller er flere: Både som leder, ansatt eller tillitsvalgt er det en styrke å ha kunnskap om verneombudets roller og oppgaver, og hvilke saker en ansatt eller tillitsvalgt kan ta med til verneombudet.
Om verneombudet
I virksomheter med mer enn 4 ansatte forskriver loven at det skal det velges verneombud, og det er ledelsens ansvar at valg gjennomføres. Antallet verneombud fastsettes i forhold til virksomhetens størrelse, arbeidets art og arbeidsforholdene for øvrig. Hvert verneområde skal være klart avgrenset og må ikke være større enn at verneombudet kan ha full oversikt for å ivareta sine oppgaver på en forsvarlig måte. Virksomhet med mer enn ett verneombud skal ha minst ett hovedverneombud, som har ansvar for å samordne verneombudets virksomhet.
Hvem som til enhver tid fungerer som verneombud ved virksomheten, skal kunngjøres ved oppslag på arbeidsplassen. Det er gitt bestemmelser om verneombudet i arbeidsmiljølovens kapittel 6 og i forskrift om verneombud og arbeidsmiljøutvalg. Mer detaljert informasjon finnes hos Arbeidstilsynets nettsider, om verneombudets rolle og oppgaver. –Så vel som i Arbeidsmiljøloven. Opplæring av verneombud inkluderer også at hovedverneombudet og andre verneombudet har gjennomført et HMS-kurs.
Husk!
- Det er arbeidsgiver som har ansvar for arbeidsmiljøet i virksomheten, men verneombudet skal være en viktig medspiller.
- Derfor bør ferske verneombud kreve å få opplæring for rollen som verneombud så tidlig som mulig.
- Bruk naturlige samarbeidspartnere, som for eksempel bedriftshelsetjenesten.
Verneombudets oppgaver
Les mer om verneombudets oppgaver her.
Særlig om verneombudets roller/ansvar for det psykososiale arbeidsmiljø
Å utøve en overvåkende funksjon på det psykososiale området er svært krevende. Det kan være vanskelig å finne fram til årsakssammenhenger, hva som har skjedd og om det innebærer brudd på regelverk.
Verneombudet har en plikt til å forfølge arbeidsmiljøproblemer hvis de er av en art som innebærer risiko for brudd på arbeidsmiljøloven. Plikten innebærer for eksempel varsling til arbeidsgiver, mens det er arbeidsgiver som har plikt til å gjøre noe med det. Om arbeidsgiver ikke følger opp, bør også arbeidsmiljøutvalget varsles.
Særlig om verneombudets roller i enkeltsaker
Verneombudet kan lytte til den enkelte, men det er arbeidsgiver som skal håndtere konflikter eller andre problemer. Verneombudet kan legge press på arbeidsgiver, slik at arbeidsgiver gjør noe med en sak.
Verneombudet skal ikke gå inn i konflikten eller ta side i en sak vedrørende medarbeidere, blant annet fordi verneombudet har rollen som alle arbeidstakernes talsperson, og derfor må beverare rollens nøytralitet.
Hvis en sak blir så tilspisset at arbeidsgiver vurderer kontraktsrettslige reaksjoner i form av advarsel eller oppsigelse overfor en ansatt, så er det gunstig å involvere fagforeningen i saken. Verneombudet har imidlertid fortsatt en varslingsplikt hvis saken er et arbeidsmiljøproblem.
Verneombudets funksjonstid
- Verneombudene velges for to år av gangen. Dersom et verneombud slutter i virksomheten eller går over i varig arbeid innen et annet verneområde, opphører vervet. I så fall skal det umiddelbart velges nytt verneombud, med mindre det er valgt stedfortreder. Da trer stedfortrederen inn som verneombud for den resterende del av valgperioden.
- Virksomhetens ledelse skal ha skriftlig melding om hvem som er valgt som verneombud. En arbeidstaker kan ikke kreve anerkjennelse som verneombud før en slik melding er gitt. Inntil ledelsen mottar melding om nyvalg, blir den tidligere valgte å anse som verneombud.