Hva er en vernerunde?
En vernerunde er et godt verktøy for å få et praktisk og realistisk bilde av hva som går for seg innen et foretak. Hensikten med vernerunden er å forebygge eventuelle farer som gode HMS-tiltak kan beskytte imot, samtidig som et helhetsbilde av virksomheten etableres i et HMS-perspektiv.
Rent lovmessig er vernerunden et svar på hva
Interkontrollforskriften krever, når denne sier at alle virksomheter skal gjennomføre en systematisk kartlegging av HMS-forholdene i virksomheten. Vernerunden skal slik brukes for kartlegging. Dette inkluderer at sikkerheten sjekkes, og at rammene for det fysiske arbeidsmiljøet observeres. Etter vernerunden og eventuell ordning av funnene kreves det også at det utarbeides en handlingsplan på bakgrunn av funn gjort under vernerunden.
Hvem har ansvaret for at vernerunder finner sted?
Avgjørelsen om når og hvordan vernerunder finner sted ligger hos foretakets ledelse, men en vernerunde bør finne sted i samarbeid med en bedrifts verneombud eller en representant for de ansatte, i bedrifter som ikke har et verneombud.
Forberedelser til vernerunden:
Forberedelse av en vernerunde inneholder gjerne at man møtes og går gjennom et sammendrag av rapporten fra tidligere vernerunde, så vel som skademeldinger og sykefraværsoversikter, så vel som andre saker som er relevante med henhold til HMS. Deretter utarbeides en oppdatert sjekkliste for runden som inkluderer poster og punkter som det eventuelt skal ses mer nøye på.
Deretter enes man om et tidspunkt og gjerne også om avsatt tidsbruk, så vel om hvem som deltar på vernerunden. Det er vanlig å orientere alle medarbeidere om vernerundens formål, samt at de får vite om tidspunktet for gjennomføringen. Om det mistenkes at HMS-ordninger ikke følges kan det også være tilrådelig å gjennomføre en vernerunde uanmeldt, for å få et realistisk bilde av vanlig drift.
Gjennomføring av vernerunde:
Den fysiske vernerunden inkluderer som regel en befaring av lokalene, og at man samtaler med medarbeidere i forskjellige områder jf. sjekklisten. Her er det lurt å gjøre notater på sjekklisten, for å merke seg informasjon, innspill fra samtaler og henvisninger til feil og mangler som må følges opp.
Oppfølging av funn gjort under vernerunden
Etter gjennomføringen av vernerunden skal en oppsummering utarbeides. Her får man bruk for sjekklisten og eventuelle andre notater. På grunnlag av oppsummeringen av vernerunden lages så en handlingsplan. Deretter er det vanlig å informere medarbeiderne om funn, eventuelt skal ledelsen i foretaket presentere forslag til tiltak. Deretter skal dokumentasjon arkiveres, og rapporteres til styret, eller liknende instans. Handlingsplaner som oppstår på grunnlag av vernerunder skal inneholde beskrivelser av tiltak, tidsfrister for gjennomføring av tiltakene, og hvem som er ansvarsperson for iverksettingen.