Hva menes med Fysisk Arbeidsmiljø?
Det fysiske arbeidsmiljøet er et begrep som omfatter de fysiske rammene for arbeid som utføres. Fokus er gjerne rettet på sikkerhet, fra det grunnleggedene, som verneutstyr, sikring og førstehjelpsutstyr, til det mer omliggende, som ergonomiske arbeidsbevegelser, beskyttelse mot slitasje og støy, så vel som et godt inneklima eller akseptabelt arbeidsklima for den som jobber ute, og andre miljøfaktorer.
Mange av skadene og de alvorlige faremomentene finnes ofte i mannsdominerte yrker, innen industri og anlegg. Her møter vi ofte på problemer som støybelastning, viberasjonsbelasting fra verktøy og maskiner, ekstreme temperaturer og dårlig belysning, så vel som fare for fall, fysiske skader eller utsetting for radioaktive eller kjemiske substanser.
Kvinnedominerte yrker berøres også av reguleringer for fysisk arbeidsmiljø. Både innen renhold og innen pleieyrker kan fare-elementer som tunge løft, kjemikalier og radioaktivt materiale være aktuelle risikofaktorer. Dertil meldes det ofte om dårlig inneklima.
Videre viser funnene fra forskningen oss at det ofte er de yngre som klager over arbeidsmiljø. Den første tanken som kan slå en er at de eldre gjerne er mer hardføre og har en høyere terskel for å klage, men også at de er mer villige til å inngå risiko. Dette kan bli problematisk med hensyn til at man ønsker å holde folk i arbeidslivet lenge, slik at vi ikke mister oppsamlede fagkunnskaper som eldre arbeidstakere kan by på.
Arbeidsmiljø har vokst som begrep
I utgangspunktet og i allmentalen var arbeidsmiljø lenge forbundet med at vi skulle ha det trivelig på jobb, og at det hersket en god stemming mellom medarbeidere og overordnede. Man så også tidlig en sammenheng mellom det å ha trivselsfaktorer på jobben og en reduksjon i sykefravær. For mange har en god kompis på jobb vært en likeså viktig faktor for å møte opp, som at man har godt betalt.
Men begrepet arbeidsmiljø har vokst, og det er blitt et tydelig større fokus på resultatene under sluttstreken og økt produktivitet på arbeidsplassen som følge av at folk har det bra på jobb. Man har sett nærmere på faktorer som uførhet, og muligheten for å forlenge den yrkesaktive perioden, så vel som muligheten for inkludering av arbeidstakere som anses som delvis uføre. Med andre ord er arbeidsmiljø blitt et nøkkelord for økt sysselsetting og flere folk i arbeid.
Forsking på fysisk arbeidsmiljø i Norge
Deler av avtaleverket som regulerer fysisk arbeidsmiljø er enkelt og greit noe som partene i arbeidslivet har blitt enige om, og utarbeidet i samråd, men mange avgjørelser om regulering baserer seg også på forsking og utarbeiding av statistiske oversikter som gir et bilde av hvilke risikofaktorer man møter i løpet av arbeidshverdagen.
Hovedkilden for forskning og forskningsresultater om og rundt fysisk arbeidsmiljø i Norge er gjerne STAMI, Statens Arbeidsmiljøinstitutt som gjennomfører undersøkelser på arbeidsmiljøfaktorer som støy, inneklima, temperaturer i arbeidsområdet, viberasjonsbelasting, så vel som belysning og strålefare.
I forbindelse med dette gjennomfører instituttet forskjellige prosjekter for å etablere kunnskap om enkeltfelt, som for eksempel forbindelsen mellom lange arbeidsdager og hjertesykdom, hvor lenge det er trygt å jobbe med gitte farlige kjemikalier i begrensede tidsrom, eller om der finnes en forbindelse mellom stadig nattarbeid og kreft. Rapporter og pågående forskingsprosjekt rundt fysisk arbeidsmiljø ligger tilgjengelig på STAMI.no.
Magasinet Arbeid og Helse
Utover det fysiske arbeidsmiljøet forsker STAMI generelt på arbeidsmiljø og arbeidshelse, og fungerer som et kunnskapsorgan på feltet. De er underlagte Arbeids- og sosialdepartementet. Hvert år publiserer STAMI også et magasin kalt Arbeid og Helse, som gir mer fordøyelig informasjon for lekmannen, om hva instituttet har kikket på, så vel som en kontekstualisering av forsking på arbeidsmiljø, med hensyn til politikk og arbeidslivsorganisasjoner. Magasinet er tilgjengelig i pdf. –format, men kan også bestilles i trykket utgave.
2018 -utgaven av magasinet inneholder et mangfold av tema som går fra det generelle til det spesifikke. Det presenteres forskingsresultater om Kvinner og sykefravær, kreftrisiko blant brannmenn, og digitalisering av arbeidsoppgaver, og hvilken effekt dette har på arbeidsmiljø. På det arbeidspolitiske planet kan magasinet også presentere synspunkter på arbeidsmiljø fra statsråden for Arbeid og det Sosiale, Anniken Hauglie, så vel som uttalelser fra Arbeidsgiverforeningene og Fagforeningene.
Oversikt over arbeidsmiljøfaktorer som kan være relevant for din virksomhet:
– Listen gir deg oversikt over, krav og forhold på arbeidsplassen med hensikt å redusere risiko for sykdom, ulykker og skader og bidra til et inkluderende arbeidsliv.
For hver arbeidsmiljøfaktor i listen under finner du ulike risikoer og tema, og aktuelle regelverkskrav og veiledning om temaet.
Risiko for ulykker
- Arbeidsmiljøfaktorer – jf. arbeidsmiljøloven § 3-2, 4-1og § 4-4:
- Sikring mot fall
- Sikkerhet ved renhold, vedlikehold, montering mv.
- Fallende last, faresoner
- Ferdsel og atkomst inne og ute samt varemottak
- Maskiner og utstyr
- Vold og trusler
- Eksplosjonsfarlig atmosfære
- Førstehjelpsutstyr
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Forskrift om organisering, ledelse og medvirkningkapittel 7 og 10 (forskrift)
- Arbeidsplassforskriften(forskrift)
- Forskrift om utførelse av arbeid(forskrift)
- Maskinforskriften(forskrift)
- Forskrift om helse og sikkerhet i eksplosjonsfarlige atmosfærer(forskrift)
- Krav om å legge til rette for drift, vedlikehold og renhold(temaside)
- Arbeid i høyden(temaside)
- Krav til lokaler med ikke faste arbeidsplasser(temaside)
- Vold og trusler(temaside)
- Om førstehjelpsutstyr på arbeidsplassen(temaside)
Tilrettelegging for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-1 (5), 4-4 (1), § 4-6:
- Bevegelseshemmede (mht. atkomst, heis, handicap-toalett)
- Synshemmede (mht. ferdselssoner o.l.)
- Hørselshemmede (mht. lyssignal for alarmer o.l.)
- Klimahemmede og allergiutsatte (miljøvennlige materialer o.l.)
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning kapittel 10(forskrift)
- Arbeidsplassforskriften § 2-4og 2-19 (forskrift)
- Krav til heis og handicaptoalett på arbeidsplassen(temaside)
Tilrettelegging for drift, vedlikehold og renhold
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 2-2og 4-4:
- Risiko ved utvendig vedlikehold av fasader og tak
- Atkomst til ventilasjonsanlegg
- Rom for renholdsutstyr i samsvar med planlagt rengjøringsmetode
- Tilrettelegging for utvendig fasade- og vindusvask.
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning kapittel 10(forskrift)
- Arbeidsplassforskriften kapittel 2 og 3, særlig 2-5og § 3-8 (forskrift)
- Krav om å legge til rette for drift, vedlikehold og renhold(veiledning)
Inneklima og ventilasjon
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4 første ledd:
- Kravspesifikasjoner for klima og ventilasjon (skal dokumenteres)
- Luftmengdeberegninger for ventilasjonsanlegg (skal dokumenteres)
- Opplysninger om prosesstilpasset avsug (kjøkken, sveising, frisør mv.)
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Arbeidsplassforskriften § 2-14og 7-1 (forskrift)
- Inneklima(temaside med lenke til veiledning om klima og luftkvalitet)
- Krav til ventilasjon(temaside)
- Skjema for dokumentasjon av inneklima: se temasiden om krav til ventilasjon
- Krav til dagslys og utsyn(temaside)
Forurensning i arbeidsatmosfæren
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4 første ledd:
- Risikovurderinger og beskrivelser av bygningsmessige og tekniske tiltak for å hindre kjemisk og biologisk smittefare
- Prosesstilpasset avsug osv.
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
Kjemisk og biologisk helsefare
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4 (1)og 4-5:
- Risikovurderinger, beskrivelse av bygningsmessige og tekniske tiltak for å hindre kjemisk og biologisk smittefare
- Rutiner for avfallshåndtering
- Tilpasset ventilasjon og avsug
- Verneutstyr
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 7-3og 10-1 bokstav b
- Arbeidsplassforskriftenkapittel 2, 7 og 8
- Forskrift om utførelse av arbeidkapittel 2–9
- Storulykkeforskriften
- Få orden på kjemikaliene (temaside)
- Krav til ventilasjon(temaside)
Risiko for stråling
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4(1):
- Beskrive bygningsmessige tiltak
- Beskrive prosedyrer og rutiner
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
Støy og vibrasjoner
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4 (1):
- Utvendige støyforhold (trafikk mv.)
- Innvendige støyforhold (barnehager, kontorlandskap, produksjonslokaler, maskiner mv.)
- Beskrive tiltak ut fra vurdert risiko
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 10-1
- Arbeidsplassforskriften § 2-16og kapittel 5
- Hørselskontroll av støyeksponerte arbeidstakere(på temasiden om støy)
- Norsk Standard: NS 8175(standard)
- Arealkrav til kontorarbeidsplasser(temaside)
- Krav til fysisk arbeidsmiljø i barnehager(temaside)
Utforming av arbeidslokaler og atkomstveier
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-1 (1) og (5)og 4-4 (1) og (2):
- Utforming og innredning basert på virksomheten og arbeidsplassene som skal finnes i lokalet
- Tilpassing til arbeidets art og den enkelte arbeidstaker
- Tilfredsstillende velferdsmessig standard
- Romhøyde
- Kontorlandskap– stillerom, areal per arbeidsplass osv.
- Adkomst til arbeidslokaler, personalrom, ferdsel mellom arbeidsplasser og personalrom mv.
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Arbeidsplassforskriften kapittel 2
- Arealkrav til kontorarbeidsplasser(temaside)
- Krav til lokaler med ikke faste arbeidsplasser(temaside)
- Krav til fysisk arbeidsmiljø i kjøpesenter(temaside)
- Krav til fysisk arbeidsmiljø i omsorgsboliger og sykehjem(temaside)
- Krav til fysisk arbeidsmiljø i barnehager(temaside)
- Krav om å legge til rette for drift, vedlikehold og renhold(temaside)
Transportveier og varemottak
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4(1) og (2) og 2-2:
- Dimensjonering for aktuell last og utstyr som skal benyttes utendørs og innendørs
- Transportveier ute og internt i bygget, blant annet snu-sløyfe
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Arbeidsplassforskriftenkapittel 2, 5 og 6, særlig §§ 2-1, 2-18 og 2-20
- Krav til lokaler med ikke faste arbeidsplasser(temaside)
- Varemottak(veiledning på temasiden om kjøpesenter)
- Bransjestandard for varelevering(Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter – luks.no)
Utendørs arbeid og lagring
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4(1)
- Sikringstiltak
- Tilgang til personalrom (inkl. spiserom, toalett, garderober osv.)
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Arbeidsplassforskriftenkapittel 2, 3, 5 og 6
- Krav til arbeidslokaler med ikke faste arbeidsplasser(temaside)
Løfteinnretninger og -utstyr
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4(1) og (2)
- Vareheis, truck, personløfter osv.
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
Dagslys og utsyn
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4 (1)
- Gjelder alle arbeidsplasser
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
Belysning og synsforhold
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4(1):
- Kunstig belysing som supplement til dagslys
- Farge- og kontrastforhold, redusere blending og reflekser
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
Rømningsveier
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven § 4-4(1)
- Rask og sikker evakuering fra alle arbeidsplasser og personalrom
- Regelverk du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
Personalrom
- Arbeidmiljøfaktorer jf arbeidsmiljøloven § 4-1(4) og 4-4 (1)
- Garderober
- Vaskerom/dusjrom (rom for personlig hygiene)
- Toaletter/HC-toaletter
- Spiserom og pauserom
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Arbeidsplassforskriftenkapittel 2 og 3
- Krav til garderober på arbeidsplassen(temaside)
- Krav til spiserom på arbeidsplassen(temaside)
- Krav til toaletter på arbeidsplassen(temaside)
- Krav til heis og handicaptoalett på arbeidsplassen(temaside)
- Krav til dusj på arbeidsplassen(temaside)
Ergonomiske forhold
- Arbeidsmiljøfaktorer jf. arbeidsmiljøloven 4-1(1) og (2) og § 4-4 (1) og (2):
- Ergonomisk tilrettelegging
- Utforming av arbeidslokalet generelt (se også pkt. 9 om utforming av arbeidslokaler og atkomstveier)
- Den enkelte arbeidsplass spesielt
- Regelverk og veiledning du kan bruke i arbeidsmiljøvurderingen:
- Arbeidsplassforskriftenkapittel 2
- Forskrift om utførelse av arbeidkapittel 23
- Arbeidsmiljø i helseinstitusjoner(temaside)
- Arbeid ved dataskjerm(temaside)
- Se Utforming av arbeidslokaler og atkomstveier (over)
Kilde: Statens Arbeidsmiljøinstitutt og Arbeidstilsynet